Hannes Minnaar speelt Zuidams Nox in lentefestival Edesche Concertzaal

Vorig jaar verscheen de cd Nox van Hannes Minnaar, vernoemd naar het gelijknamige stuk dat Rob Zuidam voor hem componeerde. Ook de stukken van Robert Schumann en Maurice Ravel zijn gewijd aan de nacht. Zaterdag 17 april speelt Minnaar het cd-programma tijdens het Lentefestival ‘Classical at Home, dat live gestreamd wordt vanuit de Edesche Concertzaal.

Hieronder mijn interview met Hannes Minnaar dat ik in 2020 maakte voor het kwartaalblad Pianist.

Amsterdam, 26 juni 2020, voor Pianist

Hannes Minnaar: ‘Als tiener speelde ik veel eigentijdse muziek’

Moderne muziek, het is niet het eerste waaraan je denkt bij de naam van Hannes Minnaar. Toch nam hij recent een cd op met een gloednieuw stuk van Rob Zuidam en speelde hij afgelopen juli een wereldpremière van Daan Manneke. Hoe staat hij tegenover de muziek van nu?

Hannes Minnaar erkent onmiddellijk dat eigentijdse muziek bepaald niet oververtegenwoordigd is in zijn repertoire. Maar dat is geen bewuste keuze benadrukt hij: ‘Het is simpelweg zo gegroeid. Als tiener was ik donateur van Muziekcentrum Nederland en speelde ik muziek van componisten als György Ligeti, Joep Straesser en Simeon ten Holt. Op mijn vijftiende won ik zelfs een concours met een van diens Soloduivelsdansen.’

Die liefde werd niet gestimuleerd tijdens zijn opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam. ‘Daar lag de nadruk op het klassiek-romantisch repertoire – minder onderscheidend, maar wel een uitstekende basis. Op eigen initiatief speelde ik daarnaast ook werk van Jacobtv met “boombox” en de beroemde Pianosonate van Carl Vine.’

Toen hij in 2010 een prijs won tijdens het Elisabeth Concours, stroomden de uitnodigingen binnen voor pianoconcerten van Beethoven, Chopin en Rachmaninov. ‘Ik rolde als vanzelf in het frame van de klassiek-romantische pianovirtuoos, moderne muziek kwam niet echt op mijn pad. Maar eigenlijk vind ik het onderscheid wat arbitrair.’

‘Tijdens de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs in 2016 speelde ik bijvoorbeeld Tanglewood Concerto van Rob Zuidam en Totentanz van Franz Liszt. Dat laatste ervoer ik als het meest modern: visionair in het gebruik van klankkleur en baanbrekend in de percussieve benadering van de piano.’

Inmiddels rukt moderne muziek op in zijn werkenlijst. Zo componeerde Daan Manneke voor zijn ‘coronatournee’ met de Goldbergvariaties in juli de prelude Gedanken zu Bach. ‘Vorig jaar bracht ik met zes andere pianisten Daans grootschalige cyclus Grote Archipel in première. We zaten met zes man op het toneel en speelden om beurten het aan ons opgedragen deel. Het stuk voor Jelena Bazova bevatte letterlijke citaten van een Bachkoraal.’

‘Ik vond dat Daan daar zo’n bijzondere, eigen draai aan had gegeven dat ik hem vroeg een solostuk met Bachverwijzingen voor mij te schrijven. Het is een soort mini Archipel geworden, ook zesdelig, met in het hart een prachtig deeltje waarin hij kunstig harmonieën van het koraal ‘Ach wie flüchtig, ach wie nichtig’ verweeft met citaten uit Flow my tears van John Dowland.’

“Hannes paart een fabelachtige techniek aan een groot verlangen naar schoonheid. Ik prijs mezelf gelukkig met zo’n geweldige ambassadeur van mijn muziek.” – Rob Zuidam

In diezelfde periode dook hij de studio in voor een cd-opname van Nox dat Rob Zuidam op zijn verzoek componeerde. ‘Ik leerde Rob kennen toen ik de Nederlandse première speelde van zijn Tanglewood Concerto. Dat smaakte direct naar meer – zijn muziek is tegelijkertijd sophisticated en intuïtief aanvoelbaar, je weet als uitvoerder precies welke kant het uit moet. Het seizoen daarna componeerde Rob 2 Nocturnes voor me en gedeelten daarvan waren zo verschrikkelijk mooi dat ik hem vroeg deze uit te breiden. Dat werd de vijfdelige cyclus Nox.’

Minnaar is gelukkig met het resultaat: ‘Ik heb er met enorm veel plezier aan gewerkt en ga het in het komende seizoen vaak uitvoeren. Het vierde deel heeft als bijschrift “Afscheid van Reinbert op Zorgvlied”. De muziek is verrassend toegankelijk: heel communicatief en soms ronduit tonaal, maar vooral heel erg Zuidam: weelderig, betoverend en bij vlagen erg emotioneel. Op de cd komen ook werken met een nachtelijk thema van Schumann en Ravel en omdat ik Nox zo’n goede en toepasselijke titel vind hebben we het hele album ernaar vernoemd.’

Mijn interview met plezier gelezen? Een donatie, hoe klein ook, is welkom. Dat kan via PayPal, of overboeking naar mijn bankrekening: T. Derks, Amsterdam, NL82 INGB 0004 2616 94. Mijn dank is groot!

Auteur: Thea Derks

Thea Derks is muziekpublicist, gespecialiseerd in moderne muziek. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 publiceerde zij de veeleprezen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie (in 2020 voor de derde druk aangevuld met 2 extra hoofdstukken). In 2018 verscheen 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht', volgens velen een 'must-have voor elke muziekliefhebber'.

Eén gedachte over “Hannes Minnaar speelt Zuidams Nox in lentefestival Edesche Concertzaal”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s