Edesche Concertzaal organiseert online Lentefestival: ‘We benaderen livestream als een eigen genre’

Even buiten het centrum van Ede en ietwat verscholen achter grote bomen staat de Edesche Concertzaal, gebouwd in 1903 als gereformeerde kerk door de Edese architect Albert Kool. In dit fraaie gebouw, opgetrokken in een wat eclectische bouwstijl, programmeren Jan-Willem van Ree, Roland Aalbers en Johan van Markesteijn sinds 2013 concerten met de fine fleur van het Nederlandse muziekleven.

Toen ook het seizoen 2020-21 dreigde te sneuvelen vanwege de coronamaatregelen besloten zij een negental concerten samen te ballen tot een online Lentefestival, onder de titel Classical At Home.

Elke week klinkt één concert, van 27 maart tot en met 12 juni. Afgelopen zaterdag speelde Hannes Minnaar onder andere het speciaal voor hem gecomponeerde Nox van Rob Zuidam. Komende zaterdag, 24 april presenteren de violiste Judith en de klaveciniste Tineke Steenbrink Vioolsonates van Bach.

Het festival werd 27 maart geopend met Bachs Johannes-Passion in een uitvoering door het Apollo Ensemble en wordt 12 juni besloten met een dubbelconcert van jazztrompettist Eric Vloeimans en organist Hayo Boerema. -Vijf vragen aan Jan-Willem Van Ree.

Wat betekende het voor de Edesche Concertzaal toen in maart 2020 de lockdown inging?

Het was vreselijk. Vooruitziend als hij was, begreep onze zakelijk leider Nando Edskes meteen dat corona niet met een paar maanden voorbij zou zijn. Daarom besloten we alle resterende concerten af te zeggen en te verplaatsen naar het volgende seizoen, 2020-21. Als ongesubsidieerde concertzaal zijn we geheel afhankelijk van de recette, dus we moesten wel dichtgaan, omdat we de huur van de kerk en andere kosten niet zouden kunnen ophoesten.

Toen de mogelijkheid ontstond om concerten te organiseren voor 30 mensen, bood dat ons geen verlichting: de kosten zouden de pan uit rijzen zonder dat er noemenswaardige inkomsten tegenover stonden. Dus we kozen ervoor de concerten te verplaatsen, in de hoop dat die vanaf januari weer live mogelijk zouden zijn zonder beperkingen. Helaas bleek zelfs dat niet haalbaar.

Wanneer besloot je een Lentefestival te organiseren?

Toen duidelijk werd dat de zalen nog vele maanden langer dicht zouden blijven hebben we het roer omgegooid. In het Lentefestival bieden we de uitgestelde concerten aan van seizoen 2019-2020, gecombineerd met nieuwe concerten. Hiertoe hebben we het online platform Classical At Home in het leven geroepen, met hoogwaardige livestreams in super audio en 4k video. Zo kunnen we onze bezoekers toch een mooie concertervaring geven. Ze moeten hiervoor ook gewoon een toegangskaartje kopen, want alle reguliere kosten en de honoraria voor de musici lopen door.

We hopen met dit livestreamplatform overigens ook door te pakken en als zaal een nieuwe start te maken voor de toekomst, wanneer er wel weer publiek in de zaal mag. Bovendien voorziet livestreaming in een behoefte van mensen die niet meer naar concerten kunnen, maar ernaar snakken live muziek te horen. En via streaming zit je zelfs nóg dichter op de musici dan in de zaal zelf. We mikken daarbij ook op het internationale publiek, want je bent niet langer aan één plaats gebonden. In feite zijn je publieksaantallen onbeperkt.

Wat kwam er organisatorisch allemaal bij kijken?

Héél veel! We hebben Classical At Home in 4 à 5 maanden uit de grond gestampt. Eerst hebben we onderzoek gedaan naar geschikte apparatuur die aan onze kwaliteitseisen voldoet. We willen ons publiek de ervaring bieden er echt bij te zijn. Daarvoor moet je beeld- en geluidsapparatuur van de hoogste klasse zijn en deze moet door zeer bekwame vakmensen worden bediend. Gelukkig hebben we al een jarenlange samenwerking met Studio van Schuppen uit Veenendaal. Vanuit dat netwerk hebben we ook goede cameramensen gevonden.

Daarnaast hebben we alles wat nodig is om te livestreamen in eigen huis ontwikkeld: het platform, de website Classical At Home, de betaalmodule, de integratie met marketingsystemen etcetera. Het is een bedrijfsbreed product geworden. Ook hebben we geïnvesteerd in randprogrammering. Zo treedt presentator Sander Zwiep op als online gastheer en zenden we in de pauze een interview uit met de musici en/of deskundigen op het gebied van een bepaald onderwerp.

Je wilt je publiek een bijna live ervaring geven. Maar geldt dat niet voor elke livestream?

We benaderen de livestream als een eigen genre. Nog afgezien van de kwaliteit van het audiovisuele materiaal valt of staat een doorleefde stream met excellent camerawerk. Zelfs voor één solist zetten we vijf of zes camera’s in, zodat de complete flow vanuit alle denkbare hoeken wordt vastgelegd. Het camerateam let er nauwlettend op dat wat je hoort en wat je ziet honderd procent synchroon loopt, zodat je als kijker de actie dicht op de huid zit.

In de toekomst willen we onze concerten in hybride vorm gaan aanbieden; zowel als zaalconcert en als beleving thuis. Tot nu toe zijn livestreams veelal een afgeleide van het zaalconcert. Wij gaan naar een gelijkwaardige, naast elkaar staande beleving en willen daarmee special interest groups bereiken. Bijvoorbeeld door liefhebbers van specifieke soorten muziek en fans van een bepaalde musicus of ensemble te benaderen. Dat kan wereldwijd.

Hoe reageert het publiek?

Onze bezoekers reageren erg enthousiast op de hoge kwaliteit. Een enkeling ervaart de stream zelfs als intenser dan een fysiek concert, juist omdat je er als kijker zo bovenop zit. – Overigens zonder ál te veel close-ups. De reguliere kamermuziekconcerten trekken voornamelijk klassiekermuziekliefhebbers, maar voor genre-overschrijdende musici als Lavinia Meijer, Eric Vloeimans en pianist Bernd van den Bos weten ook liefhebbers van lichte muziek, jazz en kleinkunst de Edesche Concertzaal te vinden.

De kaartverkoop loopt gestaag door. Mensen die al een kaartje hadden krijgen sowieso toegang tot het concert, maar we boren met de livestreams ook nieuw publiek aan. Een verschil met de zaalconcerten is wel dat mensen voor een livestream veelal een paar dagen voor het concert hun kaartje kopen. Dat maakt het iets spannender, maar ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Auteur: Thea Derks

Thea Derks is muziekpublicist, gespecialiseerd in moderne muziek. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 publiceerde zij de veeleprezen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie (in 2020 voor de derde druk aangevuld met 2 extra hoofdstukken). In 2018 verscheen 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht', volgens velen een 'must-have voor elke muziekliefhebber'.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s