#HF2021 zet in op live publiek

De programmering van de 74e editie van het Holland Festival (3 t/m 27 juni) werd 20 april via een Zoomconferentie bekendgemaakt. Voor een online gehoor van zo’n 40 journalisten blikte directeur Emily Ansenk terug op vorig jaar, toen live concerten onmogelijk waren. Voor het komende festival staan 39 producties op de rol, verdeeld over 14 locaties – mét publiek.

Gewaagd, maar door de kaartverkoop pas halverwege mei te starten en ‘maximaal flexibel’ te zijn, hoopt zij snel in te kunnen spelen op de toegelaten aantallen bezoekers in juni. In vervangende livestreams is niet voorzien.

Een zestal producties wordt sowieso gestreamd, waaronder Age of Rage, een coproductie met Internationaal Theater Amsterdam; Die ersten Menschen van Rudi Stephan in samenwerking met De Nationale Opera; The Sheep Song van FC Bergman en Short Circuit, een parcours van korte acts in De School. De toegangsprijs voor de livestreams zal liggen tussen €12,50 en €15,00, waarbij men rekent op een maximum van rond de 1500 online bezoekers.

Fysiek contact

Als rode draad door het festival loopt het gemis aan fysiek contact dat ons al een jaar in de ban houdt, met als centrale vraag: ‘Wat maakt de mens?’ Dit thema wordt in verschillende facetten uitgediept door de twee associate artists, de Amerikaans-Japanse componist Ryuichi Sakamoto en de Frans-Oostenrijkse theatermaker Gisèle Vienne. Beiden werken vaak samen met kunstenaars uit andere disciplines.

Vienne benadrukt hoe belangrijk fysiek contact is in ons leven. In een introductiefilmpje verklaart ze dat feesten niet simpelweg licht vertier zijn, maar een wezenlijke rol spelen in intermenselijke communicatie. In haar voorstelling Crowd voor vijftien dansers zoomt zij in op alle emoties die dit los kan maken, inclusief de onuitspreekbare. Tegelijkertijd speelt ze met onze perceptie van tijd en ruimte. Programmeur Annemieke Keurentjes: ‘Vienne is uniek in de manier waarop ze met haar werk onder de huid van de toeschouwer kruipt.’

Onbevangen luisteren

Muziekprogrammeur Jochem Valkenburg houdt een enthousiast pleidooi voor Sakamoto. Deze componist en musicus leert ons onze gebruikelijke luisterhouding los te laten en de ‘ballast’ van ingesleten verwachtingspatronen overboord te gooien. We moeten alle klanken, of die nu ontstaan als muziek of te horen zijn in de natuur, onbevangen tegemoet te treden.

Op een filmpje zien we Sakamoto intens genieten van de tinkelende klank van twee cimbaaltjes in de kou van Antarctica. In zijn samen met multidisciplinair artiest Shiro Takatani gemaakte opera TIME zoekt hij naar manieren om onze lineaire opvatting van tijd en ritme los te laten.

Ook in het door Vienne en Sakamoto al videobrainstormend ontwikkelde Short Circuit staan onbevangen luisteren en menselijke nabijheid centraal. De bezoekers volgen een eigen parcours door de verschillende lokalen, waar ze telkens andere musici en andere gasten aantreffen. Geheel coronaproof is Dans la Forêt van de kunstenaars Massimo Furlan en Claire de Ribaupierre. Zij voeren het publiek mee naar een nachtelijk bos, om daar alle zintuigen open te zetten en volledig op te gaan in de natuur.

Mens en natuur

De complexe wisselwerking tussen mens en natuur wordt verder onderzocht in de multidisciplinaire voorstelling The Planet – A Lament van de Indonesische regisseur Garin Nugroho, waarin een overlevende van een tsunami het leven op aarde moet redden. De opera Ine Aya’ van de Indonesische componist Nursalim Yadi Anugerah en de Nederlandse librettist en regisseur Miranda Lakerveld gaat over de ontbossing op Kalimantan, die deels wordt veroorzaakt door de aanleg van palmolieplantages.

Het Holland Festival presenteert in totaal 39 producties (inclusief een gratis online contextprogramma) verdeeld over 25 dagen. Er zijn 10 wereldpremières en 12 Nederlandse premières. De programmering is zo opgezet dat alle producties ook met kleine publieksaantallen kunnen plaatsvinden.

Ansenk: ‘Voor een artist driven festival is het van groot belang dat publiek en performers een fysieke ervaring kunnen delen.’ – Laten we hopen dat Rutte c.s. niet alsnog roet in het eten gooit.

Op de foto: Gisèle Vienne (c) Patric Chiha

Auteur: Thea Derks

Thea Derks is muziekpublicist, gespecialiseerd in moderne muziek. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 publiceerde zij de veeleprezen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie (in 2020 voor de derde druk aangevuld met 2 extra hoofdstukken). In 2018 verscheen 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht', volgens velen een 'must-have voor elke muziekliefhebber'.

Eén gedachte over “#HF2021 zet in op live publiek”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s