De Nationale Opera 2021-22: traditie en vernieuwing, maar….

Op 10 mei presenteerde De Nationale Opera de plannen voor het nieuwe seizoen. Naast het traditionele opera-repertoire wil directeur Sophie de Lint voortbouwen op de nieuwe wegen die tijdens de coronapandemie zijn ingeslagen. Met een wendbare programmering hoopt zij bovendien snel te kunnen aanhaken bij de actualiteit. ‘We kennen meer dan ooit de urgentie van opera.’

Kersverse chef-dirigent van het operahuis en het Nederlands Philharmonisch Orkest Lorenzo Viotti ‘staat open voor ontmoetingen en spannende experimenten’, zegt De Lint. Zo dirigeert Viotti als seizoensopening de opera Der Zwerg van Alexander von Zemlinksy in een regie van de Nederlandse film- en theaterregisseur Nanouk Leopold. Zij maakt hiermee haar operadebuut.

In de productie van Haydns Missa in tempore belli worden op initiatief van Viotti het Koor van De Nationale Opera en dansers van Het Nationale Ballet samengebracht op het podium, in een regie van Barbora Horáková, choreograaf Juanjo Arqués en met muziek van elektronisch componist Janiv Oron.

Film en wendbare programmering

Het operahuis zet verder in op een wendbare programmering, waarbij op korte termijn kan worden ingespeeld op actuele situaties, met experimentele producties om voeling te houden met wat er leeft in de samenleving. Ook het werken met hybride vormen waarin live, online en filmregistratie samenkomen wordt gecontinueerd.

Zo zal de nieuwe opera Upload van Michel van der Aa niet alleen live op het toneel gepresenteerd worden met de zo kenmerkende virtuele en filmbeelden, maar ook als pure film. Daarnaast staat Springtime in Amsterdam, een muziekfilm van operaregisseur Christof Loy, die inspiratie vond in de romantische weemoed van operette, en bij Jacques Demy, grootmeester van de Franse film.

Nieuwe stemmen en verhalen

Om relevant te blijven voor de toekomst moeten volgens De Lint nieuwe en andere verhalen verteld gaan worden. Een voorbeeld is de familievoorstelling Anansi, een coproductie met Het Nationale Ballet. Deze is gebaseerd op vertellingen over de sluwe spin Anansi die Nederland bereikten vanuit ons koloniale verleden. De Zuid-Afrikaanse componist Neo Muyanga componeert de muziek en werkt samen met Nederlandse artiesten als Maarten van Hinte, Kenza Koutchoukali en Shailesh Bahoran.

Orpheus

De mythe van Orpheus, wiens doodsoverstijgende liefde voor Eurydice aan de oorsprong van de opera ligt, wordt onder de loep genomen door dirigent Raphaël Pichon en regisseur Romeo Castellucci. Onder de titel Le lacrime di Eros gaat Florentijnse muziek van rond 1600, van onder meer Caccini, Peri en Monteverdi in dialoog met de hedendaagse elektronische componist Scott Gibbon. Zo hopen zij te tonen ‘hoe dicht de liefde en de dood bij elkaar staan’.

Ook in het Opera Forward Festival 2022 speelt de Griekse mythe een belangrijke rol. Zo klinkt de wereldpremière van Manfred Trojahns opera Eurydice – Die Liebenden blind bij de opening, in een regie van Pierre Audi. Parallel hieraan staat Orphée | LAmour | Eurydice van Robin Coops, een ‘immersieve opera met VR-elementen’. Het betreft een samenwerking met de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid en zal in het hele land te beleven zijn.

Het grote repertoire

Naast vernieuwende projecten houdt DNO ook het grote repertoire in ere, die in handen liggen van ‘cutting-edge artistieke teams’. In december klinkt La traviata in een regie van Tatjana Gürbaca, die ‘de condition humaine op aangrijpende wijze zal blootleggen’.

Anna Bolena vormt het startschot van een Donizetti-cyclus, met Enrique Mazzola als dirigent en geregisseerd door Jetske Mijnssen. Het seizoen wordt traditiegetrouw afgesloten met een productie in het kader van het Holland Festival: Der Freischütz van Carl Maria von Weber. Regie voert de gevierde Russische film-, theater- en operaregisseur Kirill Serebrennikov. In de bak zit het Koninklijk Concertgebouw, met dirigent Riccardo Minasi op de bok.

….maar waar oh waar zijn de vrouwelijke componisten?


Auteur: Thea Derks

Thea Derks is muziekpublicist, gespecialiseerd in moderne muziek. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 publiceerde zij de veeleprezen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie (in 2020 voor de derde druk aangevuld met 2 extra hoofdstukken). In 2018 verscheen 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht', volgens veleen een 'must-have voor elke muziekliefhebber'.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s