Saxofonist Ties Mellema herpakt zich met cd Reset

Wat doe je als je een levensbedreigende ziekte krijgt? Het overkwam saxofonist Ties Mellema liefst twee keer. In 2015 kreeg hij Hodgkin’s disease, een agressieve vorm van lymfeklierkanker. Dankzij chemokuren herstelde hij, maar een jaar later sloeg de ziekte opnieuw toe. Na een succesvolle stamceltherapie besloot hij het roer helemaal om te gooien. Nu ligt er de cd Reset, een samenwerkingsproject met slagwerker en elektronicus Barry Jurjus.

‘Mijn lichaam werd door die stamceltherapie als het ware gereset’, schrijft Mellema in het cd-boekje. Maar het was sterker dan dat, vervolgt hij: ‘Ik realiseerde me dat ook mijn geest was schoongeveegd.’ In 2015 was hij al gestopt met het Amstel Quartet, waarin hij twintig jaar de baritonsax had bespeeld; vijf jaar later besloot hij een solo-cd te maken.

Tijdens al die chemokuren en stamceltransplantaties had hij veel naar muziek geluisterd. Hij realiseerde zich daarbij dat hij af wilde van uitgeschreven composities zoals hij die jarenlang als klassiek musicus had uitgevoerd. Hij wilde meer gaan improviseren en voelde een behoefte ‘een extreme mix’ te scheppen ‘van alle muziek die ik ooit heb uitgevoerd en beluisterd’.

Op zijn website staat de veelzeggende uitspraak: ‘Ik doe niet aan stijlen, ik speel muziek’. Mellema ging op zoek naar ‘muziek die tussen klassiek, jazz, pop en alles wat me maar aanspreekt in ligt’. Welgemoed begon hij aan een aantal stukken voor zijn cd. Maar toen kwam corona en vroeg zijn oude kennis Barry Jurjus hem voor een concert in de Beurs van Berlage. Dat was een succes en ze besloten samen verder te gaan.

Barry Jurjus & Ties Mellema (c) Het Paard Den Haag

Op de cd Peax brengen ze in de woorden van Mellema een ‘extreme mix’ van alle muziek ‘die we de afgelopen 20 jaar gespeeld en bewonderd hebben’. Dat blijkt geen woord te veel gezegd, getuige de zeven stukken die ze in nauwe samenwerking hebben gemaakt. Zo’n beetje alle denkbare stijlen komen aan bod, variërend van minimal music, jazz, impro, drum & bass, funk, rock en klassiek tot Afrikaanse en andere wereldmuziek.

Mellema en Jurjus bespelen niet alleen fysieke instrumenten maar zetten ook een boel elektronica in. Zo horen we in Duwen & trekken het geruis van de zee, waartegen gefluisterde stemmen geheimnisvolle, niet-verstaanbare teksten voordragen. Tinkelbelletjes, sissend-galmende bekkens en de gruizige klanken van een vervormde de saxofoon worden ingebed in een drone van lage sinustonen en het aardse geronk van een didgeridoo.

Opvallende constante in de zeven composities zijn de vette synthesizerakkoorden, metalige slagwerkinstrumenten, droge toms, de ietwat naïeve, veelal langgerekte melodielijnen, de herhalende motieven en de groovende puls met jazzy syncopen en onregelmatige ritmes.

Het klankbeeld roept associaties op met de Afro-pop van Fela Kuti, maar ook techno, rock- en filmmuziek zijn nooit ver weg. De ruimhartige galm en vele echo-effecten creëren een lounge-achtige, romantische sfeer, die mij doet denken aan chill-out afterparties bij technofestivals.

Het duo Mellema en Jurjus noemt zich ‘Peax’, naar de pieken die komen na de dalen. Het is goed hoorbaar dat zij elkaar gevonden hebben in deze zelf ontwikkelde vorm van cross-over.

Online lees je alles gratis. Toch? Waarom zou je ervoor betalen?
Ach, ik begrijp de gedachte. Maar….
De bakker geeft mij nooit gratis brood, de Appie zegt ook niet: kom, Thea, omdat jij zulke fijne stukken schrijft geef ik je een tas vol boodschappen.
Dus: een donatie, hoe klein ook, is welkom.
Dat kan via PayPal (vriendenoptie), of overboeking naar mijn bankrekening: T. Derks, Amsterdam, NL82 INGB 0004 2616 94. Mijn dank is groot!

Auteur: Thea Derks

Thea Derks is muziekpublicist, gespecialiseerd in moderne muziek. In 1996 voltooide zij cum laude haar studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 publiceerde zij de veeleprezen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie (in 2020 voor de derde druk aangevuld met 2 extra hoofdstukken). In 2018 verscheen 'Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht', volgens velen een 'must-have voor elke muziekliefhebber'.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s